tisdag 16 februari 2010

"All season's tires"

Okej, jag vet att det är en månad sedan jag skrev något sist, men tro mig, detta långa avbrott kommer inte upprepas! Min dator har haft en släng av både aids och svininfluensa ett tag. Väldigt roliga symptom som amerikansk reklam var femte minut- direkt ur mina högtalare (!!) och nya "genvägar" till diverse barnförbjudna webbplatser, uppoppandes på mitt skrivbord... Dessutom ville burken helst stängas av efter tio minuter, annars protesterade den genom att frysa helt. Men helt mirakulöst nog så har den kurerat sig själv, så här är jag igen !

Jajjemen, så har det alltså gått en och en halv månad i detta giganternas land. Ibland känns det som att det har gått en vecka, och ibland känns det som att jag redan har varit här alldeles för länge. Till en början verkade det som att våren skulle komma tidigt här, men nu har vi sådär en meter snö sedan en vecka tillbaka. New Jersey-borna säger att de inte behöver några som helst vinterdäck, utan att de klarar sig bra på sina "all-season's tires". Jag tycker själv att de senaste tre veckorna visar att detta är HELT felaktigt tänkt av dem. Säg att det har snöat sammanlagt fem dagar sedan jag kom hit. Varje gång det har snöat under natten, eller på förmiddagen, så stänger alla skolor och ingen vill ge sig ut på vägen. Detta även om det bara skulle vara en halv centimeter snö på marken. Först tänker man ju att de sjåpar sig för mycket, att de bara helt enkelt inte vågar köra i snö. Men ärligt talat, screw all season's, de där däcken är för torr mark, vår och sommar. En dag skulle jag köra barnen till skolan, fastän det var lite snö på marken. Den lilla vägen som går ner till huset vi bor i är ganska stupig (men absolut inte värre än eran, pappa). Jag kom nog tre meter innan jag satt fast, hjulen snurrade men tog mig överallt åt sidorna, men inte framåt, inte upp. Förr förra veckan, när min värdpappa hade födelsedag, så åkte vi iväg för sushi på kvällen (för övrigt bästa sushin, hittills!). När vi åkte hemåt började det snöa, och en halv cm låg väl kvar på marken. Min värdmamma körde lååångsamt ned för backen till huset, men skam på de däcken igen, för ut över gräsmattan for bilen, rakt på ett träd, och stannade preciiiis innan vi skulle fortsätta den roliga dalbanan in i elskåpet för att kapa elen.
New Jersey, skaffa dubbdäck !

Förra veckan var rent ut sagt ett enda störningsmoment. Kom i och för sig hem från en underbar helg med skidåkning i Vermont på måndagen, men på tisdagskvällen kom snöstormen. Skolan stäng onsdag till fredag och dessutom blev barnen sjuka. Jag var instängd i huset i tre dagar ! Trodde jag skulle bli galen redan på torsdag eftermiddag. Barn som är sjuka och rastlösa är inte det roligaste. Försök hitta aktiviteter för en tre- och en fyraåring som håller de sysselsatta en hel dag, tar mycket energi och är stimulerande nog för dem. Tänk också på att en treåring kan hålla uppmärksamheten uppe i ca 20 minuter max. När fredagen kom var de inte mina goseungar längre. De var två "någonting" som verkade ha uppfostrats av galna gorillor. Idag är det "Presidentens dag", och det har inte varit skola idag heller. Nu har det börjat snöa igen och till och med min värdmamma sa att hon skulle flippa ur om skolan var stängd imorgon också. Jag kan bara hålla med. Som tur är, och som jag kanske bör nämna, så gillar jag verkligen barnen annars, minst blyga, roligaste, gosigaste barnen på länge!

Tur att jag hade en sjukt kul helg; en bussresa till Philadelphia, Baltimore och Washington D.C tillsammans med fem av de andra au pair tjejerna! Berättar om den i nästa inlägg, plus lägger in bilder då ! Saknar er alla därhemma alldeles för mycket !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar