torsdag 7 januari 2010

The year starts

Yess, nu är jag här, efter många om och men. Dagarna i au-pair skolan har gått, och jag kom till min värdfamilj i fredags. Flygresan till JFK i New York var väl kanske inte riktigt vad man hade tänkt sig. Jag hann bli härligt myssjuk lagom tills det skulle bära av, vilket innebar att jag bara var tvungen att snyta mig tre gånger i minuten och så vidare med allt som hör till förkylning.

Vi hade fått veta att ett handbagage plus en dator i väska var tillåtet att ta med in på planet. Meningen var att vi skulle ha ett handbagage med kläder för skolveckan i, utifall att vårat incheckade bagage skulle råka komma bort. Men, alltid ska det vara något, och innan vi gick på planet till Frankfurt, så blev vi tillsagda att vi ändå var tvugna att checka in bagaget. Frankfurt-resan gick fort och vi var sugna på att ge oss av till New York. Men där fick vi på moppo, för planet var överbokat och vi var tvugna att vänta ett bra tag på att folk skulle anmäla sig som frivilliga till ett annat plan som skulle gå dagen därpå.

Till slut kom vi fram i alla fall. Au-pair skolan var tuff men ändå ganska kul. Vi var över 200 personer där, och dagarna började klockan åtta på morgonen och slutade klockan åtta på kvällen. En go lärare och trevliga människor gjorde det rätt så najs ändå. Är fortfarande lite fundersam över den mat vi fick på skolan. Bland de mest tveksamma kombinationerna fanns till exempel macaronies'n'cheese ihop med gröna bönor och panerad fisk. Vad sägs ? Tur att det fanns ett bra salladsbord varje dag säger jag !

I torsdags, dagen innan alla åkte till sina värdfamiljer, så var det NYC tour. En guide tog med oss runt på Manhattan, och vi såg det nödvändiga: Times Square, frihetsgudinnan, "Ground Zero", the Empire State Building samt Rockefeller Center och utsiktsplatsen från "Top of the Rock". Måste säga att det var riiiktigt häftigt !! Dock en aning hysteriskt, men jag har ju mer tid för NYC eftersom min värdfamilj bara bor en timmes färd från staden! Hann också med att åka en "Yellow Cab" och äta the famous McDonalds i en överdrivet, utsökt JÄTTEVIDRIG version. Jag vill ALDRIG mer ha McDonalds. Köpte en kycklingburgare (börjar redan få kväljningar), tänkte att det borde vara okej. Kycklingen var friterad säkert tio gånger, för frityren var lika tjock som filén. Förutom bröd, så var burgaren endast fylld med SALTGURKA. Är inte det redan det äckligaste på burgaren? VAD HÄNDE MED SALLAD OCH DRESSING?? Efter att ha tagit några bett på burgaren och sedan tittat ner på det som påstods vara kycklingfilé, så bestämde jag mig för att aldrig mer äta McDonalds.

Så, i fredags ca klockan tio på förmiddagen, så hämtade min hostdad mig på St John's University på Long Island. Det tog ca två timmar att komma till mitt nya "hem", som är ganska så jäkla fint faktiskt ! Byn består av viktorianska byggnader och små mysiga butiker. Alla i familjen är hur trevliga som helst, barnen är sötast någonsin ungefär. Första kvällen hade min värdmamma lagat en jättegod middag med kyckling och risotto, och det bjöds till och med på vin. Jag har hunnit med att öva körning med den Lexus som ska vara "min" bil under tiden jag är här, lite krångligt med automatväxel i början, men det går okej. Igår var jag och min värdmamma i gallerian en sväng, där mötte jag tre andra au-pairer som bor i närheten, två tyska tjejer och en från Österrike. Jag följde med de på en shoppingrunda och sen till Starbucks. Den ena tjejen bor två minuter från "mitt" hus, så det blir nog najs.

Ikväll har värdmamman lagat de godaste musslorna ever, i gröncurry och kokosmjölk. Jag har spelat Wii med barnen, och imorgon är det min första arbetsdag. Önska mig lycka till !


St John's University


Arts & Crafts i skolan

Malin, Louise och Bodil innan en lektion i personlig säkerhet


NYC tour !




Mitt New Jersey-rum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar